حذف واضافه منوها
برای تغییر ظاهر محیط ورد وحذف واضافه منوها ونوارها روی نوار آبی رنگ دربالا که به آن نوار ابزار می گویند کلیک راست می کنیم ومی توانیم هرمنو یا نوار که را که خواسته با شیم فعال یا غیر فعال نمود
دومنو از اول فعال اند standardو Formatting
ظاهر ونهان نمودن خط کش
برای ظاهر ونهان نمودن خط کش درمحیط ورد: با استفاده از منوی:view/ ruler
با استفاده از این گزینه خط کش فعال می گردد
برای ظاهر نمودن خط کش عمودی: با استفاده از منوی:Tools/options/view/vertical rulerخط کش عمودی فعال می گردد.
وبرای آوردن خط کش به سمت راست نیزاز مسیر قبلی گزینه Riht ruler را فعال می کنیم.
تنظیمات صفحه ورد:
تنظیمات شامل صفحه بندی و... است که حاشیه ها، واصل صفحه را درست می کند.
با استفاده از منوی فایل:File/ Page Setup که پنجره تنظیمات صفحه باز می گردد.
این پنجره سه کاربرگ دارد وهرکدام از آنها چندی گزینه زیر مجموعه دارد که به ترتیب توضیح داده می شود:
الف) کاربرگ یا تب اول : حاشیه ها:Mirgns این پنجره چهار قسمت دارد: قسمت اول نیز شش زیر مجموعه دارد:
1- با لای صفحه: Top
2- پائین صفحه:Bottm
3- طرف راست صفحه:Right
4- طرف چپ صفحه:Lift
5- شیرازه صفحه:Gutter
6- جهت قرار گرفتن شیرازه: Gutter Position
قسمت دوم: صفحه را به صورت افقی وعمود در می آورد: Oreintation
1- افقی : Portrait
2- عمود: Landscape
قسمت سوم:
قسمت چهارم: Apply To اعمال گردد:
1- درتمام پرونده: Whol document
2- از این قسمت به بعد یعنی از جای که مکان نما قرار دارد اعمال گردد: This point forward
3- درمتن انتخابی اعمال گردد: Selected text
ب) کاربرگ یا تب دوم: درپنجره مذکور: File/ Page Setup/Paper
1- سایز کاغذ: Paper Size اندازه کاغذ را معلوم می کند که مثلاً :A4 ، A5 ،و... باشد.
ج) کاربرگ سوم: حالت وکیفیت: Layot
دراین جا ما فقط به یک گزینه کارداریم که صفحات را متفاوت تعریف می کند:Different Odd And Even که صفحات را به صورت زوج وفرد قرار می دهد وشما می توانید صفحات زوج را وقتی که سرصفحه وارد می کنید عنوان اصلی قرار دهید وفرد را نیز عنوان فرعی قرار دهید یا به عکس.
نکته: ایجاد صفحه جدید بااستفاده از کلیدهای Ctrl + Enter انجام می گیرد.
تمام شد.
درس سوم:
تغییر واحد اندازه گیری:
با استفاده از منوی تولز، آبشن: Tools/ Options/ برگه : General واحد اندازه گیری: Measurment Unit که این جا گزینه دارد واکثر با سانتی متر اندازه می گیرند:
1- سانتی متر: Sentimetrs
2- میلی متر: Millimetrs
جهت کادرهای اطراف صفحه ورنگ زمینه و....
از منوی فرمت گزینه بود راند شیدینگ: Format/ Borders and shading
این پنجره سه تب یا سربرگ دارد:
الف) بوردر: Borders
ب) پیچ بورد:Page Border
ج) سومین گزینه آن: شیدینگ است: Shading است که وقتی این پنجره باز می گردد چندقسمت دارد:
1- رنگ زمینه انتخاب می شود: No Fill هررنگ که برای زمینه خواستیم از این جا انتخاب می کنیم.
واگر رنگ دلخواه مارا نداشته باشد از قسمت: Morcoler که رنگهای بیشتری را دراختیار ما می کذارد از آنها استفاده می شود.
2- از قسمت ستایل: Sryle سبک وشیوه های رنگ را در زمینه انتخاب می کنیم هرشیوه را که خواستیم می توانیم انتخاب کنیم.
3- در قسمت کالر: Coler نیز رنگ طرح ا نتخاب می شود.
انتخاب قلم وتنظیمات آن
کبرای این کار چند راه وجود دارد:
اول : آسان ترین راه برای انتخاب قلم استفاده از کلید های ترکیبی: Ctrl + Shift + F است که اول متن مورد نظر را انتخاب نموده وبا این کلید ها قلم را انتخاب نموده وروی آن انتر می زنیم تا قلم مورد نظر انتخاب گردد.
راه دوم : برای انتخاب قلم: از منوی: Format/ Font یا کلیک را ست روی صفحه ورد وانتخاب فوت، پنجره ی باز می گردد که سه کار برگ یا سه تب دارد:
کاربرگ اول
فونت: Font این نیز چند قسمت دارد:
قسمت اول: 1- انتخاب قلم های مختلف: Font
2- شیوه های قلم از قبیل نازکی مایل بودن و... : Font Style که چند شیوه دراین جا است : معمولی: Regular مایل:Italic سیاه:Bold سیاه مایل: Bolditalic
3- سایز واندازه قلم انتخاب می شود: Size
قسمت دوم: قلم اینگلیسی : Latin Text وبقیه تنظیمات مانند قلم های فارسی است وهیچ فرقی ندارد.
برای اینکه قلم که دراینجا به عنوان پیش فرض ا تنخاب شده با قی باشد باید گزینه Defoalt درپائین همین پنجره فعال گردد.
قسمت سوم: All text :
1- رنگ قلم Font Coler
2- شیوه زیر خط گذاری: Under line Style
3- رنگ زیر خط: Under line Coler
زیر خط معمولی: Ctrl + U
قسمت چهارم: جلوه های متن: Efficets
1- با لا نوس پاورقی: Super script
2- پائین نویس پاورقی: Sup script
کار برگ دوم
کارکتر ها وفاصله ها Character Spacing
1- مقیاس: یعنی متن مورد نظر را درصورت نیاز می کشد یا بزرگ یا کوچک می کند:Scal
2- فاصله ها را تنظیم می کند: Spacing نورمال:Normal ایجاد کشش: Expanded ایجادتراکم و فشرده کردن متن: Condensed
3- موقعیت : نورمال: Norma با لانویس: Raised پائین نویس: Lowered
تیک باکس : Kereng For Fonts جهت است
کاربرگ سوم:
جلوه های متن: Font Efficte دراینجا افیکت های زیادی است که بیشتر درانترنت استفاده می شود.
نصب قلم های اضافی:
با استفاد ه از مای کامپیوتر، درایو وندوز پوشه فونت منوی فایل گزینه انستال نیو.
درپنجره که باز می گردد از قسمت درایو آدرس می دهیم وفونت های مورد نظر را انتخاب منمایم.
حالت های مختلف صفحه:
1- حالت غلظ گیری: View/ Web Layaut که صفحه بزرگ می شود ومی توان غلط گیری را انجام داد.
2- تغیر رنگ زمینه: Format / Bachground
3- حالت چاپی: View Print Layaut
4- حالت خواندن: Reading Layaut
درس چهارم:
نوشتن اعداد فارسی
گاهی می شود که اعداد همه اینگلیسی می شوند که برای ما مشکل است ونمی خواهیم چنین باشد.
برای نوشتن اعداد فارسی این گونه عمل می شود: Tools/ Options/ ازاین جا برگه Complex Script را انتخاب نموده ودرقسمت جنرال: Genral آخرین تک باکس: Odd Control… Copy که چند زیر مجموعه دار: 1- عربی : Arabic اعداد را عری می نوسد.
2- هندی: Hndy تمام اعداد را به فارسی می نوسد. 3- سیستم: System بهترین اتنخاب همین است چون قابل تغیر وتبدیل است 4- کانتیکت: Context اعداد که دراول فارسی بوده فارسی است واعداد که دراول انگلیسی بوده انگلیسی می آید.
جهت ذخیره کردن پرونده:
1- Ctrl +S در پنجره که باز می گردد آدرس را وارد و ذخیره می شود.
2- یک درایو را باز کرده ودرقسمت خالی آن کلیک راست می کنیم وانتخاب :New درقسمت دیگر انتخاب: Folder واگر خواستیم نام را با کلیدF2 عوض می کنیم ومطلب مورد نظر را درآن ذخیره می نمایم.
جهت احضار پرونده: با استفاده از کلید های: CTRL+O و...
رمز گذاری:
وقتی نامه یا پرونده ای را می خوهیم رمز گذاری کنیم از پنجره سیو ان:Save In as این پنجره وقتی می آید که شما بخواهید چیزی را ذخیره کنید.
دراینجا گزینه: Tools درزیر مجموعه های آن گزینه: Securty Option گزینه امنیتی را فعال می کنیم درپنجره ای بعدی: 1- رمز برای باز کردن پرونده: Password to Open
2- رمز برای تغییرات در فایل: Password to Modify که اگر دراینجا هم رمز وارد کنیم ورمز را بدهیم می توان درآن تغیرات ایجاد کرد در غیر آن فقط می توانیم بخوانیم.
پاراگراف:
ازمنوی فرمت گزینه پاراگراف: Format /Paragrafh پنجره باز می گردد که دوکار برگ دارد:
کاربرگه اول: Indents and spacing فاصله ها وتورفتگی ها.
این کاربرگ چندتا قسمت دارد: 1- جنرال Ganral چند تا زیر مجموعه دارد: Alignment که لیست دارد دارای هفت گزینه: 1- راست چین: CTRL +R = Right
2- چپ چین: CTRL +L = Left
3- وسط چین: CTRL +E = Center
4- تراز چین: Jutified = CTRL +J
5- کشش کم:
6- کشش متوسط:
7- کشش زیاد:
قسمت دیگر: بدنه اصلی:Direction
از راست به چپ برای متن های فارسی:to Left Right
از چپ به راست درمتن های انگلیسی: Left to Right
تمام شد.
درس پنجم:
شمارۀ صفحه
وارد کردن شماره صفحه: Insert/Page Numbersوقتی روی آن کلیک می کنیم پنجره ی با ز می گردد که چند گزینه داردPosition : موقعیت شماره گذاری را مشخص می کندکه این نیز چند زیر مجموعه دارد:
1- با لای صفحه: Bottom of Page
2- پایین صفحه: Top of Page
وقسمت : Alignment جهت شماره گذاری را نشان می دهد:
1- طرف راست صفحه:Right
2- چپ صفحه : Left
3- وسط:Center
4- سمت داخل از هردوطرف: Inside
5- گوشه های خارج هردو طرف: outside
درقسمت بعدی همین پنجره گزینده ای است بنام: Show Number on Frst Page که اگر تیک آنرا فعال کنیم صفحه اول شماره دارد واگر فعا ل نباشد شماره ندارد.
درپایین صفحه سمت چپ آن گزینه ای است بنام: Format که با کلیک روی آن پنچره ی دیگری باز می گردد که چند گزینه دارد:
1- شیوه های شماره گذاری: Number Format که با اعداد،حروف ابجد، اعداد رومی، حروف اینگلیسی و... را انجام می دهد.
2- نگفته است
3-
4- شماره گذاری ازکدام شماره شروع گردد: Start At یعنی از کدام شماره شروع گردد. وقتی بخش بندی که میخواهیم صفحه اول یا هرصفحه ای دیگری شماره نداشته باشد از این گزینده استفاده می کنیم ومثلاً که صفحه اول را می شماره نداشته باشد اینجا می نویسیم که شماره از 2 شروع شود.
نکته ها :
1- اگر بخواهیم شماره های صفحه درجای دیگری غیر ازجاهای مذکور باشد، بعد از شماره گذاری روی شماره کلیک راست می کنیم تا اینکه شماره فعال گردد و وقتی که ماوس را روی آن می بریم ماوس بصورت قلاب درمی آید دراین وقت آنرا می توانیم به دلخواه خود به هر جای صفحه که خواسته باشیم ببریم.
2- اگر بخواهیم شماره صفحه داخل پرانتز باشد روی شماره کلیک می کنیم تافعال گردد بعد هرطرح راکه خواسته باشیم می توانیم بیاوریم وشماره صفحه را درداخل آن قرار دهیم.
پاورقی:
پاورقی از دوراه ایجاد می شود:
1- از راه میانبربا کلیدهای:Ctrl + Alt + F
2- راه دوم:Insert/ Reference/ Footnote وقتی این گزینه را انتخاب نمودیم پنجره ای باز می گردد چند قمست دارد:
الف) قسمت اول: Location که این نیز دو دکمه رادیویی دارد: اولی : Footnote واین نیز چند زیر مجموعه دارد:
1- پاورقی از پائین صفحه شروع شود منظور آخر صفحه است: Bottom of Page
2- پاورقی از ادامه متن شروع گردد:Bellow Text
دکمه رادیویی دوم: Endnots که این نیز دو زیز مجموعه دارد که مخصوص پی نویشت است.
میانبر پی نویشت کلیدهای : Ctrl + Alt +D می باشد.
1- پی نویشت درآخر بخش بیاید:End of Section
2- پی نویشت درپایان سند یا پرونده بیاید:End Of Document
نظرات شما عزیزان: